Celem tych zajęć jest:

  • Rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania (metoda sylabowa).

  • Doskonalenie czytania ze zrozumieniem.

  • Rozwijanie procesów poznawczych (pamięć, myślenie, koncentrację uwagi, kojarzenie)

  • Wykształcenie prawidłowych nawyków w pisaniu, poprzez m.in. kształcenie umiejętności stosowania reguł ortograficznych podczas pisania; usprawnianie pamięci wzrokowo-słuchowej oraz koncentracji uwagi. Wdrażanie do samokontroli, lepszego dostrzegania i korygowania popełnionych błędów.

  • Doskonalenie poziomu graficznego pisma.

  • Wzmacnianie pozytywne, podkreślanie mocnych stron dziecka oraz skłanianie do dłuższego wysiłku intelektualnego

  • Opanowanie umiejętności pisania, w tym pisanie ze słuchu i pamięci.

  • Utrwalanie znajomości liter.

  • Poszerzanie słownictwa.

  • Utrwalanie zasad pisowni.

Dla kogo przeznaczone są zajęcia?

Dla dzieci w wieku przedszkolnym rozpoczynającym naukę czytania i pisania, które mają trudności z:

  • Zapamiętaniem liter.

  • Scalaniem liter w sylaby i sylab w wyrazy.

  • Myli litery podobne graficznie

  • Odwzorowywaniem szlaczków.

  • Zapamiętaniem tzw. ciągów słownych, np. nauka wiersza, rymowanek, nazw dni tygodnia, miesięcy

  • Wypowiadaniem się na temat przedstawionego obrazka lub układaniem zdań

Dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, które maja trudności z:

  • Czytaniem ze zrozumieniem.

  • Czytaniem (czyta wolno, z trudem)

  • Niski poziom graficzny pisma.

  • Ortografią.

  • Mylenie liter podobnych pod względem kształtu, np. p-b, d-g, k-g, s-z, o-a, m-n.

  • Częste opuszczanie liter podczas pisania i czytania.

  • Czyta przekręcając i zmyślając wyrazy.

Zajęcia te przeznaczone są także dla dzieci z orzeczoną już dysleksja rozwojową i z ryzyka dysleksji. Trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują dzieci z ryzyka dysleksji:

  • opóźniony rozwój mowy,

  • opóźniony rozwój ruchowy - dziecko nie raczkowało, problemy z utrzymaniem równowagi,

  • mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych,

  • dziecko niechętnie rysuje, układa puzzle,

  • trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych,

  • niechętnie uczy się wierszyków, rymowanek, piosenek,

  • nie zapamiętuje nazw dni tygodnia, miesięcy

  • dziecko ma trudności z wiązaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików,

  • mylenie prawej i lewej ręki,

  • nasilone trudności w czytaniu w klasie 0- i I,

  • nasilone trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: długo utrzymujące się pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu, częste opuszczanie liter, błędy ortograficzne i pismo fonetyczne, pomimo znajomości zasad pisowni.

  • trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, wadliwa wymowa,

  • trudności z budowaniem dłuższych wypowiedzi,

Jeśli Państwa dziecko ma takie trudności, to jest to wyraźny znak, że bez specjalistycznej pomocy nie nauczy się czytać i pisać. Zwykłe- korepetycje z języka polskiego tu nie pomogą! 

  • Czym się zajmujemy?

  • Terapią logopedyczną

  • Terapią pedagogiczną, tzn.

  • dysleksją - specyficznymi trudnościami w czytaniu

  • dysortografią - specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (występowanie wszelkiego typu odstępstw od prawidłowego zapisu, nie tylko błędów ortograficznych),

  • dysgrafią - specyficzne  trudności w opanowaniu kaligraficznego pisma (niski poziom graficzny pisma, tzw. brzydkie pismo).

Symptomy ryzyka dysleksji, które można dostrzec w kolejnych etapach rozwoju dziecka wg. M.Bogdanowicz:

Wiek niemowlęcy (0-pierwszy rok życia)

motoryka duża - opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy.

Dzieci nie raczkują lub mało raczkują, gorzej utrzymują równowagę w postawie siedzącej i stojącej.

Dzieci przejawiają minimalne dysfunkcje neurologiczne, jak np. obniżony tonus mięśniowy, utrzymujące się pierwotne odruchy wrodzone, które powinny zaniknąć do końca pierwszego roku życia.

Wiek poniemowlęcy (2-3 lata)

motoryka duża- opóźniony rozwój ruchowy

Dzieci mają trudności z utrzymaniem równowagi, automatyzacją chodu. Później zaczynają chodzić, biegać;

motoryka mała - opóźniony rozwój motoryki rąk

Dzieci są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze (np. myjąc ręce, ubierając się, jedząc łyżką, zapinając duże guziki), a także mało sprawne w zabawach manipulacyjnych (np. polegających na budowaniu z klocków);

funkcje wzrokowe, koordynacja wzrokowo-ruchowa - opóźnienie rozwoju grafomotorycznego.

Dzieci nie próbują same rysować, w wieku 2 lat nie naśladują rysowania linii, w wieku 2 lat 6 miesięcy nie potrafią naśladować kierunku poziomego i pionowego linii, w wieku 3 lat nie umieją narysować koła;

funkcje językowe - opóźnienie rozwoju mowy.

Dzieci później wypowiadają pierwsze słowa (w pierwszym roku życia), w wieku 2 lat - dania proste i w wieku 3 lat - dania złożone.

Wiek przedszkolny (3-5 lat)

motoryka mała - niska sprawność ruchowa w zakresie ruchów całego ciała, która objawia się tym, że dziecko:

  • słabo biega,

  • ma kłopoty z utrzymaniem równowagi, np. podczas chodzenia po linii krawężnika,

  • z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze,

  • jest niezdarne w ruchach, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych;

motoryka mała - słaba sprawność ruchowa rąk, której symptomami są:

  • trudność i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych, np. zapinania małych guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie korali;

koordynacja wzrokowo-ruchowa, w zakresie której zaburzenia objawiają się:

  • trudnościami z budowaniem z klocków;

  • niechęcią dziecka do rysowania, wykonywaniem bardzo uproszczonych rysunków,

  • poprzez sposób trzymania ołówka w palcach (nieprawidłowy chwyt) - dziecko rysując za mocno lub za słabo go przyciska;

  • brakiem umiejętności rysowania koła - w wieku 3 lat, kwadratu i krzyża - w wieku 4 lat, trójkąta i kwadratu opartego na kącie- w wieku 5 lat;

funkcje wzrokowe - zaburzenia w rozwoju objawiają się:

  • nieporadnością w rysowaniu (rysunki bogate treściowo, lecz prymitywne w formie),

  • trudności w składaniu według wzoru obrazków pociętych na części, puzzli, wykonywaniu układanek, mozaiki;

funkcje językowe - zaburzenia w rozwoju stają się widoczne poprzez:

  • opóźniony rozwój mowy,

  • nieprawidłową artykulację wielu głosek,

  • trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów (częste przekręcanie wyrazów), wydłużony okres posługiwania się neologizmami,

  • trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów i aliteracji (aliteracja - gdy początek słów brzmi tak samo, np. ok._o - ok._ręt),

  • trudności z zapamiętaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji nazw, takich jak pory dnia, nazwy posiłków),

  • trudności z zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek,

  • trudności z budowaniem wypowiedzi, używanie głównie równoważników zdań i zdań prostych, mały zasób słownictwa;

lateralizacja - opóźniony rozwój

  • brak przejawów preferencji jednej ręki,

orientacja w schemacie ciała i przestrzeni, czyli opóźnienie orientacji

  • z końcem wieku przedszkolnego dziecko nie umie wskazać prawej ręki (myli się).

Klasa 0-(6-7 lat)

Objawy jak wyżej, oraz:

motoryka duża - obniżona sprawność ruchowa, która objawia się tym, że dziecko:

  • słabo biega, skacze,

  • ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń równoważnych, takich jak chodzenie po linii, stanie na jednej nodze,

  • ma trudności z uczeniem się jazdy na nartach, łyżwach, rowerze, hulajnodze;

motoryka mała - mała sprawność manualna, dla której charakterystyczne są:

  • trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi, np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem widelca, nożyczek,

  • trudności z opanowaniem prawidłowych nawyków ruchowych podczas rysowania i pisania, np. dziecko pomimo wielu ćwiczeń niewłaściwie trzyma ołówek w palcach, w niewłaściwym kierunku kreśli linie pionowe (od dołu do góry) i poziome (od prawej do lewej);

koordynacja wzrokowo-ruchowa - zaburzenia objawiają się:

  • trudnościami z rzucaniem i chwytaniem piłki,

  • tym, że dziecko źle trzyma ołówek w palcach (nieprawidłowy chwyt), ma trudności z rysowaniem szlaczków, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych (np. rysowaniem rombu w wieku 6-7 lat);

funkcje językowe - zaburzenia objawiają się jako:

  • wadliwa wymowa, przekręcanie trudnych wyrazów (przestawianie głosek i sylab, asymilacje głosek, np. sosa lub szosza),

  • błędy w budowaniu wypowiedzi, błędy gramatyczne,

  • trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych wyrażających stosunki przestrzenne: nad-pod, za-przed, wewnątrz-na zewnątrz,

  • trudności z różnicowaniem podobnych głosek (np. z-s, b-p, k-g) w porównywanych słowach typu: kosa-koza lub tzw. sztucznych: resa-reza,

  • mylenie nazw zbliżonych fonetycznie,

  • trudności z dokonywaniem operacji (analizy, syntezy, opuszczania, dodawania, zastępowania, przestawiania) na cząstkach fonologicznych (logotomach, sylabach, głoskach) w takich zadaniach, jak wydzielanie sylab i głosek ze słów, ich syntezowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i sylabowej), analizowaniem struktury fonologicznej słów (np. w poleceniach typu odszukaj słowa ukryte w nazwie lewkonia-, o czym myślę: Baba ...aga, co to znaczy karwony czepturek-), rozpoznawaniem i tworzeniem rymów i aliteracji (np. w poleceniach typu: wymyśl rym do słowa mama-, które słowa się rymują: „ Tomek-Adam-domek-, a które słowo brzmi inaczej; które brzmi podobnie-kolejka-pociąg-kolega-),

  • trudności z zapamiętywaniem wiersza, piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie,

  • trudności z zapamiętaniem nazw,

  • trudności z zapamiętywaniem materiału uszeregowanego w serie i sekwencje, takiego jak nazwy dni tygodnia, pór roku, kolejnych posiłków, sekwencji czasowej: wczoraj-dziś-jutro i sekwencji cyfr: szeregów 4-cyfrowych;

funkcje wzrokowe - zaburzenia, które można dostrzec, gdy dziecko ma:

  • trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich syntezowaniem w całość, np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków LEGO, układania mozaiki, trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki,

  • trudności z odróżnianiem kształtów podobnych (np. figur geometrycznych, liter m-n, l-t-ł) lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. liter p-g-b-d);

lateralizacja - opóźnienie rozwoju lateralizacji - obserwujemy brak ustalenia ręki dominującej; dziecko nadal jest oburęczne;

orientacja w schemacie ciała i przestrzeni - opóźnienie rozwoju orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, które objawia się tym, że dziecko:

  • ma trudności ze wskazywaniem na sobie części ciała, gdy określa terminami: prawe-lewe (np. prawa i lewa ręka, noga, ucho);

  • nie umie określić kierunku na prawo i na lewo od siebie (np. droga na prawo, drzwi na lewo);

orientacja w czasie - zaburzenia dotyczące trudności z określeniem pory roku, dnia;

czytanie - nasilone trudności w nauce czytania, dla których charakterystyczne jest to, że dziecko:

  • np. czyta bardzo wolno,

  • głównie głoskuje i nie zawsze dokonuje poprawnej wtórnej syntezy,

  • przekręca wyrazy,

  • nie rozumie przeczytanego zdania;

pierwsze próby pisania - można zaobserwować, że dziecko:

  • często pisze litery i cyfry zwierciadlanie,

  • odwzorowuje wyrazy, zapisując je od strony prawej do lewej.

Współwystępowanie wielu wymienionych objawów u jednego dziecka pozwala z większa pewnością przypuszczać, że mamy do czynienia z dzieckiem ryzyka dysleksji. W pierwszych latach nauki dziecka powinno się zwracać uwagę na następujące symptomy i odpowiednio dziecku pomóc - poddać dziecko badaniom diagnostycznym i zadbać o to, by uzyskało pomoc od pedagoga.

Wiek szkolny (klasa I - III)

motoryka duża, czyli mała sprawność ruchowa całego ciała, która objawia się tym, że dziecko:

  • ma trudności z opanowaniem jazdy na hulajnodze, dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach, nartach,

  • niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach w-f, ponieważ ma trudności z wykonywaniem niektórych ćwiczeń, np. układów gimnastycznych;

motoryka mała, czyli obniżona sprawność ruchowa rąk - zauważamy, że dziecko:

  • nie opanowało w pełni czynności samoobsługowych związanych z ubieraniem się, myciem i jedzeniem (nożem i widelcem);

koordynacja wzrokowo-ruchowa - zaburzenia objawiają się:

  • trudnościami z rzucaniem do celu i chwytaniem,

  • niechęcią do rysowania i pisania,

  • poprzez sposób trzymania ołówka/długopisu - dziecko zbyt mocno przyciska ołówek/długopis, przez co ręka szybko się męczy,

  • trudnościami z rysowaniem szlaczków w liniaturze zeszytu, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych,

  • poprzez niski poziom graficzny rysunków i pisania - dziecko „brzydko- rysuje (poziom wykonania - nieadekwatny do wieku życia) i niestarannie pisze (nie mieści się w liniaturze, zagina ośle uszy- na rogach kartek zeszytu, pisze wolno);

funkcje wzrokowe - objawy zaburzeń to:

  • trudności z wyróżnianiem elementów z całości i/lub z ich syntetyzowaniem w całość, np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków, układania mozaiki,

  • trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki,

  • trudności z odróżnianiem kształtów podobnych (np. liter m-n, l-t-ł) lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. liter p-g-b-d);

funkcje językowe - objawy zaburzeń to:

  • wadliwa wymowa,

  • przekręcanie złożonych wyrazów (przestawianie głosek i sylab, asymilacje głosek, np. sosa lub szosza),

  • używanie sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym: trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, sformułowań wyrażających stosunki przestrzenne: nad-pod, za-przed, wewnątrz, na zewnątrz;

  • trudności z pamięcią fonologiczną, sekwencyjną, czyli trudności dotyczące zapamiętywania: sekwencji nazw, np. nazw dni tygodnia, pór roku, nazw kolejnych posiłków, sekwencji czasowej: wczoraj-dziś-jutro i sekwencji cyfr: szeregów 4-cyfrowych: wierszy, piosenek, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie,

  • trudności z szybkim wymienianiem nazw, np. wszystkich znanych owoców, szeregu słów,

  • wolne tempo nazywania szeregu prostych obrazków,

  • trudności z nazywaniem i zapamiętywaniem liter alfabetu, cyfr, powtarzaniem z pamięci szeregu słów oraz szeregów cyfrowych (złożonych z pięciu cyfr),

  • trudności z zapamiętaniem tabliczki mnożenia;

lateralizacja - utrzymywanie się oburęczności;

orientacja w schenacie ciała i przestrzeni - przejawy zaburzeń to:

  • trudności z jednoczesnym wskazaniem na sobie części ciała i określeniem ich terminami: prawe-lewe, np. odróżnianiem prawej i lewej ręki, strony ciała,

  • trudności z określaniem położenia przedmiotów względem siebie, np. droga na prawo, zaś drzwi na lewo,

  • pisanie liter i cyfr zwierciadlanie i/lub zapisywanie wyrazów od prawej do lewej strony;

czytanie - nasilone trudności w nauce czytania, które można dostrzec, jeżeli dziecko:

  • bardzo wolno czyta - prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowa), ale mało błędów,

  • bardzo szybko czyta, lecz popełnia przy tym wiele błędów - wynikają one z tego, że dziecko domyśla się treści na podstawie kontekstu,

  • niewłaściwie i słabo rozumie przeczytany tekst;

pisanie - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej to:

  • trudności z zapamiętaniem kształtu rzadziej występujących liter o skomplikowanej strukturze (np. wielkie litery pisane: F, H, Ł, G),

  • mylenie liter podobnych pod względem kształtu, np. l-t-ł, m-n,

  • mylenie liter identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni: p-d-b-g,

  • popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów;

pisanie - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni wynikające z opóźnienia rozwoju fonologicznego aspektu funkcji językowych (spostrzegania słuchowego dźwięków mowy) i pamięci fonologiczne objawiają się:

  • myleniem liter odpowiadających głoskom podobnym fonetycznie (np. głoski z-s, w-f, d-t, k-g),

  • trudnościami z zapisywaniem zmiękczeń, myleniem głosek i-j, głosek nosowych ą-om, ę-en,

  • nagminnym opuszczaniem, dodawaniem, przestawianiem, podwajaniem liter i sylab,

  • pisaniem wyrazów bezsensownych,

  • nasilonymi trudnościami podczas pisania ze słuchu (dyktanda);

orientacja w czasie - przejawy zaburzeń to:

- trudności z określaniem pory roku, dnia, czasu na zegarze.

 

Jeżeli wyżej wymienione symptomy oraz trudności w czytaniu i pisaniu utrzymują się u dzieci pomimo pomocy udzielanej przez rodziców w domu i właściwej pracy nauczyciela w szkole to sygnał, że dziecko powinno zostać objęte opieką - ćwiczeniami logopedycznymi i korekcyjno-kompensacyjnymi jak najszybciej.

Im więcej symptomów ryzyka dysleksji zauważamy, tym jest ono bardziej prawdopodobne.

 

strona główna

terapia logopedyczna

terapia pedagogiczna

program eduk.-terap.

o nas

kontakt

 

 
 

Nakarm głodne dziecko - wejdź na stronę www.Pajacyk.pl